Generativ AI i kommunikation

AI-KOM: Testar, utvärderar och jämför AI-verktyg

Skippa snacket – klona din röst istället!

Att prata på engelska är något som ibland krävs av mig i mitt arbete. Jag behärskar engelska bra i både tal och skrift, men det kan ändå kännas som en utmaning för mig som inte har det som modersmål. Trots att min engelska är bra är jag inte alltid helt bekväm med att prata engelska och inför till exempel inspelningar kräver det mycket mer tid och förberedelser än om jag ska prata på svenska. Jag har därför funderat på om teknologin kunde göra detta moment lite lättare för mig. I det här inlägget utforskar jag en spännande möjlighet: att klona min egen röst och använda den för att skapa engelska voiceovers.

I min roll som webbredaktör har jag skrivit en hel del brukstexter och instruerande steg för steg-listor. Ibland tycker jag att det funkar bäst att ge instruktioner i skrift, men ibland är det ju väldigt smidigt att kunna göra en tutorial med voiceover i videoformat.

Som i inlägget om MacWhisper PRO där vår filmproducent Johan testar att skapa översatta undertexter, där vi ville visa hur man gör när man använder programmet. Vi gjorde helt enkelt en skärminspelning av de olika momenten. Då fick jag idén att testa att skapa en voice over och när jag letade efter bra röster så tänkte jag att det vore spännande att se hur det blev om jag klonade min egen. Och det blev faktiskt bra. Det låter som jag och likt verkligheten så är inte engelskan perfekt – men det tycker jag bara gör att det låter naturligare och mindre “robotigt”.

Play.ht låter dig prova en gång gratis

Programmet jag testade den här gången, Play.ht, är helt gratis för första kloningen, men jag behöver registrera ett konto och jag kan inte generera hur mycket ljud som helst. Det går att ladda ner programmet till datorn och köra det lokalt, eller direkt i webbläsaren. Det finns fler program som kan göra samma sak, bland annat ElevenLabs. Det kommer ett separat inlägg om ElevenLabs där jag kommer att testa några av deras funktioner.

Så klonar jag min röst

När jag registrerat mig på Play.ht och loggat in går jag till min dashboard, klickar på Voice cloning och sedan på Create a New Clone.

För att klona min röst behöver programmet en 30 sekunder lång inspelning av min röst. Jag spelar in mig själv när jag pratar, på svenska, om precis vad som helst, sparar mitt röstklipp och laddar upp det.

Jag öppnar sedan ett nytt projekt. I mitt nya projekt kommer jag få en tom ruta att fylla med text och en slumpmässigt utvalt röst för min voice over. Om jag klickar på namnet kan jag byta röst, och då kan jag välja min klonade röst.

Sedan kan jag börja skriva vad jag vill att rösten ska säga. Det är viktigt att tänka på att inte lägga allt i en “ruta”, för jag vill kunna exportera de olika segmenten och spara dem på datorn var för sig, så att jag slipper klippa i filen där jag vill ha pauser.

När jag skrivit in vad jag vill att rösten ska säga i ett segment så klickar jag på generate. Om jag behöver ändra något i texten så gör jag det och klickar på regenerate. Då sparas alla versioner til höger om segmentet och jag kan välja vilken version jag vill ha.

Jag kan sedan exportera mina klipp genom att antigen klicka på Export högst upp till höger och exportera alla klipp på en gång till en mapp, eller ett i taget. Jag kan också exportera alla röstfiler genom att klicka på molnet med en pil neråt till höger om segmenten där jag väljer version.

Nu har jag alla röstfiler sparade på min dator och kan använda dem i vilket program jag vill. Och undertexterna fixar jag förstås i MacWhisper sen.

Om du vill lyssna på hur min klonade röst låter kan du höra det i videon i inlägget om MacWhisper PRO.

Att experimentera med röstkloning har varit något av en ögonöppnare. Det har inte bara gett mig en praktisk lösning för att skapa engelska voiceovers. Jag har också fått en liten inblick i hur framtidens språkanvändning kan se ut. Även om denna teknik inte ersätter behovet av att faktiskt tala engelska, vilket jag tycker är fortsatt viktigt, erbjuder den ett fascinerande komplement till vår växande digitala verktygslåda.

Har du egna erfarenheter av röstkloning eller tankar om att klona sin röst? Dela gärna med dig i kommentarsfältet nedan!

28 november 2023

Ljud