Generativ AI i kommunikation

AI-KOM: Testar, utvärderar och jämför AI-verktyg

Generativ AI i videoproduktion med HeyGen

Med HeyGen förenklas videoproduktionen genom användning av generativ AI. Plattformen gör det möjligt att skapa en personlig avatar baserad på min egen röst och mitt utseende.

Konceptet är enkelt – jag laddar upp ett kort videoklipp där jag talar om ett valfritt ämne i 30 sekunder. HeyGen analyserar detta klipp för att skapa en avatar som inte bara visuellt liknar mig utan också återskapar min röst.

Det går att översätta videon till nästan trettio olika språk. Detta gör det möjligt att skapa innehåll på flera språk utifrån samma ursprungsvideo. Det mest överraskande och fascinerande har varit möjligheten att höra min egna röst på olika språk eller på olika dialekter. På den svenska översättningen pratar jag stockholmska(!).

HeyGen ger mig kontroll över min avatar genom att jag skriver en text på engelska som den läser upp, synkroniserat med mina läpprörelser. Resultatet blir en ganska realistisk videoupplevelse som reflekterar min röst och mitt utseende.

Slutsatser

Det är tydligt att HeyGen representerar ett steg framåt inom AI och videoproduktion, men som med alla teknologier finns det områden där justeringar kan krävas för att förbättra användarupplevelsen. Språket blir inte alltid helt rätt och det blir en aning styltigt när rörelser och gester upprepas av avataren. Men det är en intressant lösning där det går att uppdatera en video bara genom att ändra i texten och låta HeyGen göra en ny version utan all den förberedelse som en vanlig videoinspelning innebär.

Här nedan följer några exempel på video som testats med en text från sidan The University at a glance på Lunds universitets engelska webbplats, kopierat 231130.

12 december 2023

Översättning Video