Generativ AI i kommunikation

AI-KOM: Testar, utvärderar och jämför AI-verktyg

AI i fokus på Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek

I det här inlägget gästas bloggen av Ellen Fall, Daniella Nilsson, Maja Carlson och Lina Ahlgren från Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek som berättar om sin fokusdag om AI.

Fokusdag om AI för gemensamt lärande

Under hösten organiserade vi en ”fokusdag” om AI för våra kollegor på Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek. Eftersom vi tror att AI kommer att påverka oss alla, oavsett arbetsuppgifter, ville vi gemensamt lära oss mer om AI ur olika perspektiv. 

Tanken var att ha en inspirerande och rolig dag tillsammans då vi kunde lära oss mer om hur AI kan påverka samhället, universitetet, biblioteket och oss själva.

I början av fokusdagen ställdes frågan “Vad känner du inför utvecklingen av AI-teknologin?”

Bjöd in personer som arbetar med AI

Vi bjöd därför in några personer som arbetar med AI. De fick presentera sin forskning eller sitt arbete och sedan diskutera tillsammans med oss. 

De som var inbjudna att komma och prata och diskutera med oss var:  

  • Rachel Forsyth, pedagogisk utvecklare på Enheten för undervisningsstöd, som arbetar med frågor om GAI-verktyg på universitetsnivå. Rachel berättade bland annat om Lunds universitets arbete med rekommendationer för och förhållningssätt till användning av generativ AI.  
  • Maria Hedlund, lektor på Statsvetenskapliga institutionen, som forskar om AI ur demokrati- och ansvarsperspektiv. Maria berättade för oss om sitt forskningsprojekt “Hur påverkar olika ansvarsfördelningar den långsiktiga utvecklingen av artificiell intelligens? (DRAID)” och om EUs pågående arbete med att lagstifta kring AI. 
  • Catharina Dahlgren, innovationsledare på Riksarkivet som varit verksam i olika AI-projekt, främst inom arkivsektorn. Tyvärr fick Catharina förhinder så hennes presentation ska hållas en annan gång.  

Workshop i form av “AI-buffé”

Fokusdagen innehöll även en workshop i form av en ”AI-buffé”, där deltagarna i grupper fick gå mellan stationer och prova olika AI-verktyg för att få insyn i hur de fungerar i praktiken (och kanske kan implementeras i bibliotekets verksamhet).  

Vid varje station fanns en dator där vi i förväg loggat in i ett eller två AI-verktyg, en kort beskrivning av det aktuella verktyget, instruktioner för användning samt förslag på frågor att ställa och exempeltexter att mata in. Detta uppskattades av deltagarna som kunde fokusera på att använda verktygen och utvärdera sina resultat. Efter att ha provat verktygen fick deltagarna dela med sig av sina intryck och åsikter i en Padlet, som nu kan fungera som ett underlag inför liknande aktiviteter. 

För att visa på bredden av funktioner testades verktyg i kategorierna textbehandling (Grammarly och QuillBot), hitta akademisk forskning (Perplexity, Keenious, Elicit och ResearchRabbit), katalogisering (Annif), presentationsverktyg (Tome och Bings bildgenerator) samt Bings chattrobot och ChatGPT.  

Samlade in feedback och idéer

Vi samlade också in kommentarer för att få veta vad våra kollegor tyckte om dagen och vad de vill jobba vidare med. De flesta tyckte att det var en givande dag och att det var roligt att kompetensutveckla sig tillsammans. Flera vill titta mer på verktygen från ”AI-buffén”, tillsammans eller inom ramen för sina egna arbetsuppgifter. Vi har även samlat in ett helt gäng idéer till andra AI-relaterade frågor att fördjupa oss inom!  

Vid avslutningen av fokusdagen ställdes frågan “Vad känner du inför utvecklingen av AI-teknologin efter fokusdagen?”

Vi som organiserade dagen hoppas att ”fokusdagen” blir ett återkommande koncept, där vi tillsammans kan kompetensutveckla oss kring aktuella teman för biblioteket.  

/Ellen Fall, Daniella Nilsson, Maja Carlson, Lina Ahlgren, Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek 

Har du frågor om fokusdagen?

15 december 2023

Inlägget postades i

Aktuellt

Write a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *